Friday, June 6, 2014

Kepentingan Kalsium

Kalsium
Kalsium merupakah antara mineral yang terbanyak dan terpenting didalam tubuh badan kita. Kalsium merupakan bahan galian penting dalam diet yang sihat. Kekurangannya boleh memberi kesan terhadap pembentukan tulang dan gigi, sementara penyimpanan berlebihan boleh mengakibatka karang ginjal. Kalsium juga adalah penting untuk pengecutan otot, pembekuan darah, penghantaran impuls saraf, pengawalaturan degupan jantung dan keseimbangan bendalir dalam sel.

Kita perlu memastikan tubuh badan kita mendapat kalsium yang mencukupi untuk keperluan membina tulang dan gigi. Ini bagi mengelakkan kerosakkan tulang pada usia tua kelak yang juga dikenali sebagai osteoperosis.


Makanan Sumber Kalsium



Keperluan Kalsium Harian
Kalsium adalah penting bagi pertumbuhan normal dan penjagaan tulang dan gigi. Ianya juga diperlukan di sepanjang hayat bermula daripada bayi hinggalah ke usia tua. Keperluan adalah paling tinggi semasa peringkat pertumbuhan, seperti peringkat kanak-kanak, semasa mengandung dan semasa penyusuan bayi.  Keperluan kalsium boleh dicapai dengan memakan atau meminum sekurang-kurangnya 3 ke 4 sajian keluaran tenusu setiap hari.

Berikut adalah purata keperluan kalsium harian mengikut peringkat umur:-

1) Golongan dewasa : 1000mg
2) Golongan remaja  : 1200mg
3) Ibu Hamil & Berpantang: 1200mg
4) Ibu menyusu : 1200mg
5) Warga Emas: 1200 mg
6) Wanita Putus Haid: 1200-1500mg;
Sumber kalsium
Produk tenusu merupakan sumber kalsium yang paling banyak. Contoh produk tenusu yang mengandungi kalsium adalah keju, susu, aiskrim dan yogurt. Walaubagaimanapun kalsium  juga boleh diperolehi daripada sumber bukan tenusu seperti susu soya, ikan bilis, sardin, jus dan sebagainya.
 Kandungan Kalsium Di Dalam Makanan

Kesan Kekurangan Kalsium
Kekurangan kalsium pada jangka masa panjang boleh mengakibatkan osteoporosis, di mana tulang semakin merosot dan peningkatan risiko retak/patah tulang.
 Penyakit Osteoporosis
Selain itu, kekurangan kalsium juga akan menyebabkan kita:
  • Mudah mengalami kekejangan otot atau semut-semut
  • Sukar tidur (Insomnia)
  • Usus menjadi lemah dan sering sembelit
  • Sakit pinggang dan kaki
  • Cepat naik angin dan mudah terkejut
  • Luka susah sembuh, darah lambat beku
  • Mengakibatkan masalah sakit sendi  (kekurangan kalsium menyebabkan tisu kolagen sukar terbentuk)
  • Menurunkan kadar metabolisme
  • Meningkatkan risiko penyakit tekanan darah tinggi dan penyakit jantung
  • Lemah, tidak berdaya dan cepat letih
  • Rambut gugur bagi ibu-ibu selepas bersalin

0 comments:

Post a Comment

Jom tinggalkan komen anda di sini :-)

Pendaftaran Ahli Shaklee

Nama Penuh:
E-mail:
No Kad Pengenalan
No Telefon:
Alamat Penuh:
Nama Bank &No Ac Untuk Bayaran Bonus
Status Bujang
Berkahwin
Nama Pasangan dan No Kad Pengenalan Pasangan
Pilihan Keahlian. Bayaran Ke Ac: Maybank -Elza Lovely Enterprise - 512183143403 Bayaran RM75 (Semenanjung Malaysia)
Bayaran RM85 (Sabah& Sarawak)
Keahlian Percuma Dengan Pembelian 200UV
Maklumat Pembayaran
Pesanan/Nota:

This online form was provided by Freedback.

Borang Pesanan Vitamin

Nama
Emel
No Telefon
Alamat 1
Alamat 2
Alamat 3
Poskod
Nama Produk /Set Vitamin & Bil Yang Ingin Dipesan:
Nota (Jika Ada)
Pilihan Bank Bayaran Maybank
CIMB
RHB Bank

This contact form was created by Freedback.
 

-Sihat dan Cantik Semulajadi- Copyright © 2009 Cookiez is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template