Friday, December 12, 2014

Kasut Tumit Tinggi Punca Plantar Fascitis? Bahaya Ni ~

Salam pembaca semua :-)

Pernah dengar tentang Plantar Fascitis? Memang sangat asing bunyi kan, kalau Planta tu biasalah kita dengar. Jom kita  dapatkan info lanjut tentang Plantar Fascitis ini.


Wanita dan Kasut Tumit tinggi
Penampilan wanita pastinya lebih anggun dan bergaya bila mengenakan kasut yang sesuai dengan warna pakaian dan beg tangan. Tambahan pula terdapat banyak rekaan kasut pelbagai jenama yang menarik dan cantik di pasaran hari ini. Namun tanpa kita sedari, pilihan kasut yang yang tidak sesuai dengan bentuk kaki dan berat badan seseorang boleh menjejaskan kesihatan di mana sakit tumit atau plantar fascitis boleh berlaku. Plantar fascitis merujuk kepada bengkak atau radang yang berlaku pada tisu yang menyokong lengkungan kaki yang dikenali sebagai sascia. Kesakitan yang dirasakan adalah sakit yang tajam, menyucuk, dan kadang kala akan berdenyut di bahagian tumit (sebelah dalam).


Plantar Fascitis juga boleh menyebabkan berlakunya Heel Spurs


Penyebab Plantar Fascitis
(Sumber Utusan Melayu)

Menurut Pakar Perunding Perubatan Pemulihan, Pusat Perubatan Pemulihan KPJ Tawakkal, Dr. Saini Jeffery Freddy Abdullah, kasut yang tidak sesuai merupakan salah satu penyebab terjadinya sakit tumit selain berdiri terlalu lama ataupun berjalan terlalu lama.

Tambah beliau, sakit tumit merupakan masalah kaki yang kerap berlaku kerana ia terdiri daripada masalah tapak kaki rata, tapak kaki terlalu melengkung, atau aktiviti fizikal seperti berlari yang boleh mencetuskan radang dan kesakitan pada sascia. Radang ini disebabkan oleh tiada lengkungan pada kaki serta kaki mendatar yang memberi lebih tekanan serta berulang-ulang pada plantar sascia.

Selain individu  yang banyak melakukan aktiviti, sakit tumit juga tidak terkecuali kepada ahli-ahli sukan di mana akan berlaku hentakan pada tumit akibat terlalu banyak berlari. “Sakit tumit juga boleh disebabkan oleh kekejangan otot betis, sakit tulang belakang, dan juga penggunaan terlalu banyak otot-otot betis.Selain itu, penyakit tulang belakang juga antara punca sakit tumit di mana jika terkena pada urat saraf tulang belakang ia boleh menjalar hingga ke tumit kaki.  

“Bagaimanapun sakit tumit ini bukanlah disebabkan faktor umur dan ia juga bukanlah satu penyakit usia," katanya lagi.


Rawatan Untuk Plantar Fascitis

  • Rehatkan Kaki. Jika boleh limitkan aktiviti yang boleh menyebabkan kesakitan pada kaki.
  • Untuk mengurangkan kesakitan, letakkan ais pada kaki. Ambil ubat-ubatan yang boleh mengurangkan keradangan. Suntikan steroid adalah berkesan melegakan sakit tetapi tidak boleh dilakukan dengan terlalu kerap kerana boleh menyebabkan raptur plantar sascia. 
  • Memakai Night Splint Ketika Tidur

  • Lakukan  aktiviti  regangan otot kaki yang bersesuaian


  • Pilih kasut yang boleh menyerap hentakan dan dan mempunyai sokongan pada kaki

Set Sendi Shaklee
Sama seperti masalah sendi yang lain seperti Osteoarthritis  dan Carpal Tunnel Syndrome,  berikut adalah Set Vitamin yang sesuai untuk merawat Plantar Fascitis.


Set Sendi Shaklee



Fungsi Set Sendi Shaklee

Vivik Shaklee juga amat bagus diamalkan untuk kesihatan sendi. Vivix membantu menguatkan sel tubuh, membantu meningkatkan fungsi otak, kardiovaskular, imuniti dan sendi. Semakin tua, semakin kita akan rasa sakit di sana dan sini, malah ingatan juga berkurangan.  Vivix membantu mengembalikan keremajaan. Baca lebih lanjut tentang Vivix di sini.


Dapatkan Set Sendi Anda Hari Ini.

Saya adalah pengedar Shaklee Semenyih, Bangi Lama, Putrajaya dan Setiawangsa.  Penghantaran juga dibuat ke seluruh Semenanjung, Sabah dan Sarawak menggunakan perkhidmatan poslaju dan Kurier. Harga istimewa menanti semua pelanggan kami.!

 

Ekslusif Untuk Semua Pelanggan Kami :-)


** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration.These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease **
 
Untuk maklumat lanjut, hubungi saya Ila Fyra:
Pengedar Shaklee Malaysia
Pengedar Shaklee Semenyih, Putrajaya dan Setiawangsa (COD)
H/P No: 013-6751381
Whatsapp: 012-8943453
ID Shaklee: 1155567
Blog: http://raikankasih.blogspot.com

8 comments:

nurulhuda sobari on December 12, 2014 at 6:08 PM said...

ish..bahaya nie. tapi yg bahaya lah orang slalu nak buat. sebab nak nmpak cantiklah katakan. fesyen -__-


JommSihatDanCantik -> LUAHAN HATI SEORANG BAYI

Kamalia Lee on December 12, 2014 at 7:14 PM said...

lama dah tak pakai heels..dulu pakai heels mmg cerewet sikit pilih sebab nak tapak dalam yang boleh grip tapak kaki so tak licin..kalau licin mmg cepat sakit tapak kaki..takpun letak in-sole..tapi sebaiknya elak pakai yg tinggi sgt ni ehehe

sicomel ayatulhusna on December 12, 2014 at 9:05 PM said...

Bagi yang ada masalah sakit sendi blhlah ambil set kesakitan sendi ni.

penyusuan secara eksklusif cabaran buat ibu bekerja

Zoe Abigail Adamant on December 12, 2014 at 10:38 PM said...

Dulu masa masih bekerja memang selalu sakit kaki.sebabnya pakai kasut tumit tinggi,bekerja berdiri plak tu 8 jam..Hmm kalau dah tukar uniform baru lega..
Sekarang lebih selesa guna yang flat je

nila anggraini on December 13, 2014 at 8:12 AM said...

kalau selalu pakai kasut tumit tinggi, akan buatkan kaki kita sakit kan...dulu masa bekerja ada juga pakai kasut tumit tinggi, sekarang tak pakai sebab dah tahu boleh buatkan kaki kita sakit. Lagipun sekarang dah tak bekerja, hiihiih


Resepi Mee Bandung Resepi Turun Temurun

Niny fariza on December 13, 2014 at 8:22 AM said...

Saya memenag tak gemar kasut tumit tinggi..namu kalau dilihat dipasarn memng banayk sangt kasut yang tumit tinggi..

Tips Awet Muda

Syira Masyiramaro on December 13, 2014 at 8:38 PM said...

Sy dah lama x pakai heels sbb kaki rasa penat..kalau ada event atau meeting,baru pakai.tak elok pakai heels dlm tempoh yg lama.efek tulang belakanh jugak

Wan Fatihanum Wan Rusli on December 17, 2014 at 12:39 PM said...

nasib baik tak minat pakai kasut tumit tinggi, asyik dengan selipar jepun je:)

Post a Comment

Jom tinggalkan komen anda di sini :-)

Pendaftaran Ahli Shaklee

Nama Penuh:
E-mail:
No Kad Pengenalan
No Telefon:
Alamat Penuh:
Nama Bank &No Ac Untuk Bayaran Bonus
Status Bujang
Berkahwin
Nama Pasangan dan No Kad Pengenalan Pasangan
Pilihan Keahlian. Bayaran Ke Ac: Maybank -Elza Lovely Enterprise - 512183143403 Bayaran RM75 (Semenanjung Malaysia)
Bayaran RM85 (Sabah& Sarawak)
Keahlian Percuma Dengan Pembelian 200UV
Maklumat Pembayaran
Pesanan/Nota:

This online form was provided by Freedback.

Borang Pesanan Vitamin

Nama
Emel
No Telefon
Alamat 1
Alamat 2
Alamat 3
Poskod
Nama Produk /Set Vitamin & Bil Yang Ingin Dipesan:
Nota (Jika Ada)
Pilihan Bank Bayaran Maybank
CIMB
RHB Bank

This contact form was created by Freedback.
 

-Sihat dan Cantik Semulajadi- Copyright © 2009 Cookiez is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template