Wednesday, December 10, 2014

Resepi Kek Kurma Simple + Sedap

Salam semua :-)

Dah lama rasanya tak share resepi kan? Sebenarnya pada bulan Ramadhan yang lepas, banyak sungguh buah kurma yang saya dan suami terima. Memang ada yang belum dibuka sehingga kini. Jadi mulalah dapat idea untuk buat kek Kurma pula. Memang mudah buat kek ini sebab hanya gunakan blender sahaja. 

Jom kita tengok resepinya :-)

Kek Kurma
   
Bahan-Bahan
1. 1 biji telur
2. 1 cawan  minyak jagung/ minyak masak
3. 1 1/2 cawan tepung naik sendiri
4. 1 cawan gula kastor/gula perang
5. 1 sudu kecil esen vanila
6. 1 cawan susu cair
7. 10 biji kurma saiz sederhana - dibuang bijinya

Cara-Cara
1. Blend gula dan minyak hingga kembang
2. Masuk telur, blend hingga kembang
3. Masukkan kurma, susu dan esen vanilla, blend lagi hingga sebati

Chef Kecik Yang Rajin Nak Menolong
 Seterusnya, tuangkan adunan ke dalam mangkuk
4. Masukkan tepung sedikit demi sedikit, kacau hingga sebati
5. Tuang ke dalam loyang, bakar api bawah 180c selama 40-45 minit.

Sedia Untuk Dibakar
Masak Dah. Saya Bakar 40 minit sahaja!!

Hasilnya... memang lembut dan sedap kek ini. Sedap dimakan panas-panas. Abaikan tekstur yang lubang-lubang tu ye, maklumlah cubaan pertama :-)

Jemput Makan Ye :-)


  Salam sayang & Jumpa Lagi


Saya adalah pengedar Shaklee Semenyih, Bangi Lama, Putrajaya dan Setiawangsa.  Penghantaran juga dibuat ke seluruh Semenanjung, Sabah dan Sarawak menggunakan perkhidmatan poslaju dan Kurier. Harga istimewa menanti semua pelanggan kami.!


 

Ekslusif Untuk Semua Pelanggan Kami :-)


** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration.These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease **
 
Untuk maklumat lanjut, hubungi saya Ila Fyra:
Pengedar Shaklee Malaysia
Pengedar Shaklee Semenyih, Putrajaya dan Setiawangsa (COD)
H/P No: 013-6751381
Whatsapp: 012-8943453
ID Shaklee: 1155567
Blog: http://raikankasih.blogspot.com

18 comments:

Cik Iman on December 10, 2014 at 7:23 PM said...

alamak sedapnya kalau makan kek time tengah hari :D

Eny Abdullah on December 10, 2014 at 8:20 PM said...

nampak sedapp kek kurma ni :)

Kamalia Lee on December 11, 2014 at 11:59 AM said...

wah cubaan pertama yang bagus

Ila Fyra on December 11, 2014 at 12:09 PM said...

Thanks Kamalia!

Ila Fyra on December 11, 2014 at 12:11 PM said...

Thanks Eny. Btw teruja sangat bila tengok blog Eny- resepi yang dikongsi semuanya sedap-sedap belaka.

Ila Fyra on December 11, 2014 at 12:12 PM said...

Hihi. Husband suka sangat makan panas-panas lps keluar oven. Katanya tu beza kek beli dengan kek buat sendiri.

Zoe Abigail Adamant on December 11, 2014 at 1:16 PM said...

Senangnya resepi..Bahan-bahan pun mudah nak cari


Alfalfa, Herb-Lax, DTX complex

Nik Azimah Awg Hamat on December 11, 2014 at 2:21 PM said...

bestnya....saya memang suka kurma...

ESP BAHAYA ATAU TIDAK?SILA JAWAB

kecik sangat on December 11, 2014 at 4:57 PM said...

Sedapnye.. tpi tgn ku tidak pandai buat... pasti tidak menjadi.. lagi pulak tiada masa untuk belaja buat.... misi jadi suri rumah lepas nie,boleh lah blaja..

sicomel ayatulhusna on December 11, 2014 at 5:01 PM said...

Nampak macam sedap...nak kena cuba ni...tq kongsi resepi

sayangi jantung anda dengan sebaik mungkin

alyaa aidee on December 11, 2014 at 5:46 PM said...

Senangnya rupa nak buat kek kurma! :)

nila anggraini on December 11, 2014 at 6:02 PM said...

macam sedap jer kek ni illa, oh ya selian di bakar bolh tak kalau kita stim atau kukus kek ini illa...??

Ada Manfaat Lain Disebalik Kehebatan Kolagen Yang Anda Tak Ketahui

Nabilla illa on December 11, 2014 at 6:59 PM said...

Sedapnye..nk cubalah..tq share resepi

Ila Fyra on December 11, 2014 at 7:03 PM said...

Boleh je kalau nak kukus nila, tapi resepi ni untuk kek bakar. Jangan lupa cuba tau :-)

Ila Fyra on December 11, 2014 at 7:12 PM said...

Kek ni senang je nak buat, InsyaAllah jadi walaupun pertama kali. Boleh guna blender je :-)

Ila Fyra on December 11, 2014 at 7:15 PM said...

Memang senang alyaa. Cuba ye!

Niny fariza on December 11, 2014 at 8:10 PM said...

Belum pernah rasa kek ni..mesti best kan..

Tips Awet Muda

nurulhuda sobari on December 11, 2014 at 9:31 PM said...

Huda xpernah buat kek. Hihii..selalu dok tolong mak ja buat kek bila time nak raya..heheh

JommSihatDanCantik -> PROMOSI DEC: VIT C, VIT E & KOLAGEN

Post a Comment

Jom tinggalkan komen anda di sini :-)

Pendaftaran Ahli Shaklee

Nama Penuh:
E-mail:
No Kad Pengenalan
No Telefon:
Alamat Penuh:
Nama Bank &No Ac Untuk Bayaran Bonus
Status Bujang
Berkahwin
Nama Pasangan dan No Kad Pengenalan Pasangan
Pilihan Keahlian. Bayaran Ke Ac: Maybank -Elza Lovely Enterprise - 512183143403 Bayaran RM75 (Semenanjung Malaysia)
Bayaran RM85 (Sabah& Sarawak)
Keahlian Percuma Dengan Pembelian 200UV
Maklumat Pembayaran
Pesanan/Nota:

This online form was provided by Freedback.

Borang Pesanan Vitamin

Nama
Emel
No Telefon
Alamat 1
Alamat 2
Alamat 3
Poskod
Nama Produk /Set Vitamin & Bil Yang Ingin Dipesan:
Nota (Jika Ada)
Pilihan Bank Bayaran Maybank
CIMB
RHB Bank

This contact form was created by Freedback.
 

-Sihat dan Cantik Semulajadi- Copyright © 2009 Cookiez is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template