Monday, January 12, 2015

4 Tips Pemakanan Anak Bijak & Pintar


Salam semua :-)
Hari ni saya nak kongsikan 4 tips pemakanan bagi anak yang bijak dan pintar. InsyaAllah mudah-mudahan dengan pemakanan yang baik ini, mampu menjadikan anak-anak kita bukan sahaja pintar malah menjadi anak yang soleh dan solehah.
Arif @ School
Segalanya Bermula Daripada Dalam Kandungan ~

Mempunyai anak yang bijak dan pintar merupakan impian setiap ibu bapa termasuk saya. Tahukah rakan-rakan semua bahawa tips pemakanan bagi mendapatkan anak pintar ini perlu diamalkan oleh ibu mulai bayi di dalam kandungan lagi?

Pemakanan Semasa Hamil
Ibu Hamil perlu makan makanan yang seimbang dan berkhasiat kerana setiap nutrisi daripada makanan tersebut akan disalurkan kepada bayi (janin). Nurisi yang cukup juga adalah sangat penting dalam pembinaan otak bayi. Makanan harian ibu hamil perlu mengandungi karbohidrat, vitamin, mineral dan kaya dengan protein. Begitu juga dengan pengambilan minyak ikan Omega 3. Ia adalah makanan yang baik untuk perkembangan otak bayi. Malah, kandungan EPA dan DHA yang ada di dalam minyak ikan amat diperlukan untuk perkembangan bayi yang sihat.
Otak Bayi Mula Terbentuk Sejak Di Dalam Kandungan Lagi
Hasil penyelidikan membuktikan bahawa otak bayi di dalam kandungan telah mula menunjukkan potensi yang mengkagumkan. Kebanyakan ibu hamil tidak menyedari bahawa pengalaman dan emosi ibu semasa mengandung turut dirasai oleh bayi . Dikatakan juga perlakuan dan emosi ibu di sepanjang tempoh kehamilan turut mempengaruhi personaliti dan watak bayi apabila dilahirkan kelak. Sebaik sahaja bayi lahir ke dunia, mereka telah pun memiliki lebih kurang 1 x 10 sel neuron di otak. Sel-sel neuron terus berembang dengan pesat sehingga berusia lima tahun.

Selepas Bayi Dilahirkan.
Susukanlah bayi dengan susu Ibu. Sesungguhnya susu ibu amat berkhasiat dan menjadikan IQ anak lebih bijak. Baca lebih lanjut tentang keistimewaan Susu Ibu Di Sini.
Antara Kelebihan Susu Ibu

Sama seperti ketika hamil, ibu menyusu juga perlu mengamalkan pemakanan yang seimbang dan berkhasiat agar segala khasiat tersebut dapat disalurkan kepada bayi melalui susu ibu. Pengambilan makanan tambahan juga digalakkan seandainya ibu-ibu tidak dapat memenuhi keperluan diet yang disarankan. Boleh  baca lebih lanjut tentang Set Berpantang atau Supplemen Penyusuan yang boleh diambil oleh ibu-ibu Menyusu. 

Contohi Amalan Pemakanan Rasulullah
Di dalam diet harian ibu hamil dan anak-anak juga, jangan lupa disekalikan dengan makanan sunnah. Sebaik-baik makanan sunnah adalah di dalam bentuk yang asli seperti buah kurma, madu asli, buah delima, dan kismis. 
Contohi juga cara pemakanan Rasulullah seperti berikut:-
  • Suka minum susu
  • Tidak mengambil susu bersama ikan, ayam atau daging
  • Tidak mencampurkan makanan yang  berasal daripada darat seperti ayam dengan makanan yang  berasal daripada lautan seperti udang/sotong/ikan.
  • Makan buah-buahan sebelum makan nasi/karbohidrat. Buah-buahan adalah makanan yang kaya serat dan dapat mengelakkan kita mengambil karbo secara berlebihan.
  • Amalkan pemakanan tamar (buah kurma) dan madu.
Supplemen Omega 3
Menurut kajian yang dijalankan oleh University of Maryland Medical Centre, Omega 3 merupakan pemakanan yang amat penting untuk perkembangan otak. Omega-3 merupakan asid lemak yang diperlukan untuk memastikan badan kita berfungsi dengan baik. Selain baik untuk perkembangan otak dan minda kanak-kanak, kajian membuktikan bahawa Omega-3 dapat membantu mengurangkan keradangan dan risiko penyakit lain seperti penyakit jantung dan athritis. Omega-3 boleh didapati melalui makanan semulajadi atau pun melalui makanan tambahan.

Kami ingin berkongsi dengan anda apakah makanan semulajadi yang kaya dengan Omega-3.



WALNUT
⚘ kaya dengan alpha-linolenic acid (ALA) yang merupakan 1 daripada 3 asid lemak Omega-3

TELUR BER-GRED TINGGI
⚘ telur yang mempunyai gred tinggi mempunyai warna telur kuning yang lebih pekat dari biasa
⚘ Omega-3 terdapat di dalam telur kuning, bukan pada telur putih

IKAN
⚘ ikan air sejuk mempunyai kepekatan DHA dan EPA yang tinggi
⚘ contoh ikan adalah seperti salmon, tuna, sardin, dan banyak lagi
⚘ kajian menunjukkan bahawa DHA dan EPA mengurangkan triglycerides yang boleh menyebabkan arteri tersekat (risiko penyakit jantung)

KEKACANG
⚘ kaya dengan ALA, dan boleh juga menyumbang kepada EPA dan DHA
⚘ contoh seperti kacang soya hijau, pinto, kidney beans

SUSU YANG DIPERKAYA
⚘ merupakan makanan sampingan yang diperlukan kanak-kanak sekiranya mereka tidak gemarkan ikan
⚘ membantu mempertingkatkan daya ingatan kanak-kanak

PILIHAN MINYAK YANG SIHAT
⚘ pilih minyak yang mempunyai kandungan Omega-3 yang tinggi
⚘ minyak canola, kacang soya, atau walnut adalah antara pilihan terbaik
⚘ gunakan dengan cara yang betul kerana minyak tetap mempunyai kalori

SAYURAN HIJAU
⚘ sayur-sayuran hijau kaya dengan kandungan ALA

RUMPAI LAUT
⚘ kandungan Omega-3 yang terdapat dalam ikan air sejuk juga terdapat di dalam rumpai laut dan algae

ROTI, BIJIRIN
⚘ kebanyakan roti dan bijirin di pasaran sekarang juga terdapat Omega-3

FLAXSEED
⚘ mempunyai kandungan Omega-3 ALA yang tinggi

MAKANAN SOYA
⚘ tofu, miso, tempeh, susu soya, edamame adalah antara makanan berasaskan soya yang tinggi kandungan Omega-3

SUPPLEMENT OMEGA-3
⚘ ramai yang tidak mendapat khasiat Omega-3 daripada makanan semulajadi
⚘ pengambilan supplement yang tinggi Omega-3 adalah merupakan salah satu inisiatif yang perlu diambil untuk memenuhi keperluan nutrisi Omega-3 dalam badan
- See more at: http://supplement4all.blogspot.com/2014/03/makanan-kaya-omega-3.html#sthash.JDd2EfI2.dpuf

Asid Lemak Omega 3

Makanan Kaya Omega 3
Makanan Kaya Omega 3
  • Walnut-kaya dengan alpha-linolenic acid (ALA) yang merupakan 1 daripada 3 asid lemak Omega-3
  • Telur Ayam Gred Tinggi -telur yang mempunyai gred tinggi mempunyai warna telur kuning yang lebih pekat dari biasa.Omega-3 terdapat di dalam telur kuning dan bukan pada telur putih
  • Minyak Kaya Omega 3 seperti minyak canola.
  • Supplement Omega 3 - Pengambilan Supplemen Omega 3 merupakan inisiatif yang boleh diambil bagi memenuhi keperluan nutrisi Omega 3.

Supplemen Omega 3 - Omega Guard Shaklee
Mengapakah Minyak Ikan Omega Guard Shaklee amat istimewa berbanding minyak ikan yang lain?
Omega Guard Shaklee
  • Omega Guard merupakan minyak ikan paling tulen di dunia. Ia diperbuat daripada minyak ikan tulen dan bukannya dari minyak hati ikan
  • 1 kapsul OmegaGuard membekalkan 905mg asid lemak omega 3 termasuk EPA, DHA, ALA, HPA, ETA, STA, DPA. 
  • Diproses melalui kaedah penyulingan proprietari molekul 3 peringkat bergred farmaseutikal bagi mengekalkan kualiti dan ketulenannya. Melalui kaedah penyulingan ini, bahan-bahan berbahaya seperti merkuri, arsenic, plumbum dan lain-lain dapat disingkirkan
  • Diperbuat daripada ikan-ikan air laut dalam seperti mackerel, sardine dan herring yang mengandungi tahap merkuri yang sangat rendah di mana kehadiran merkuri ini telah berjaya disingkirkan melalui proses penyulingan 3 peringkat yang digunapakai.
  • Omega Guard Shaklee juga mengandungi DHA. Selalu juga kita dengar di iklan TV bahawa DHA amat baik untuk perkembangan otak anak-anak buka? DHA atau nama penuhnya  Asid docosahexaenoic adalah sejenis rantaian asid lemak Omega-3. Menurut kajian yang dijalankan, keperluan DHA kanak-kanak berusia 6 bulan sehingga 2 tahun ialah 100 miligram. Jadi kandungan 1 softgel Omega Guard (120mg) mencukupi untuk anak anda.
OMega Guard Dengan DHA membantu perkembangan otak anak
DHA membantu sel otak untuk berhubung
Jumlah pengambilan DHA oleh ibu hamil juga akan mempengaruhi perkembangan otak bayi ketika di dalam kandungan. Oleh yang demikian, pakar O&G biasanya akan mencadangkan ibu-ibu hamil untuk mengambil supplemen minyak ikan ketika usia kehamilan 5 bulan dan ke atas. Anak-anak juga memerlukan DHA bagi perkembangan otak dan minda mereka.

Dapatkan sebotol Omega Guard anak anda hari ini.  


Salam Sayang dan Jumpa Lagi

Saya adalah pengedar Shaklee Semenyih, Bangi Lama, Putrajaya dan Setiawangsa.  Penghantaran juga dibuat ke seluruh Semenanjung, Sabah dan Sarawak menggunakan perkhidmatan poslaju dan Kurier. Harga istimewa menanti semua pelanggan kami.!   

2 Cara Mudah Jadi Ahli Shaklee
Jom Tambahkan Pendapatan dan  Buat Side Income
Keistimewaan Bisness Shaklee Bersama Kami
 

 

Ekslusif Untuk Semua Pelanggan Kami :-)


** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration.These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease **
 
Untuk maklumat lanjut, hubungi saya Ila Fyra:
Pengedar Shaklee Malaysia
Pengedar Shaklee Semenyih, Putrajaya dan Setiawangsa (COD)
H/P No: 013-6751381
Whatsapp: 012-8943453
ID Shaklee: 1155567
Blog: http://raikankasih.blogspot.com

3 comments:

Niza Yusof on January 12, 2015 at 10:21 PM said...

terima kasih atas perkongsian...sangat bermakna untuk bakal2 ibu

nurulhuda sobari on January 13, 2015 at 1:37 PM said...

Tq for sharing. Semua ibubapa mahukan anak2 yg bijak. Jadi kena start dari dlm kandungan lagi..

JommSihatDanCantik -> 1 CARA MENGHENTIKAN BERSIN DI SIANG HARI

Ummu Nurkhayla on September 27, 2015 at 2:16 PM said...

Wah.. Perkongsian yang sangat menarik. Tq admin.. tips anak bijak dalam akademik.

Post a Comment

Jom tinggalkan komen anda di sini :-)

Pendaftaran Ahli Shaklee

Nama Penuh:
E-mail:
No Kad Pengenalan
No Telefon:
Alamat Penuh:
Nama Bank &No Ac Untuk Bayaran Bonus
Status Bujang
Berkahwin
Nama Pasangan dan No Kad Pengenalan Pasangan
Pilihan Keahlian. Bayaran Ke Ac: Maybank -Elza Lovely Enterprise - 512183143403 Bayaran RM75 (Semenanjung Malaysia)
Bayaran RM85 (Sabah& Sarawak)
Keahlian Percuma Dengan Pembelian 200UV
Maklumat Pembayaran
Pesanan/Nota:

This online form was provided by Freedback.

Borang Pesanan Vitamin

Nama
Emel
No Telefon
Alamat 1
Alamat 2
Alamat 3
Poskod
Nama Produk /Set Vitamin & Bil Yang Ingin Dipesan:
Nota (Jika Ada)
Pilihan Bank Bayaran Maybank
CIMB
RHB Bank

This contact form was created by Freedback.
 

-Sihat dan Cantik Semulajadi- Copyright © 2009 Cookiez is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template